Coronavirus – COVID-19 opdatering

Sundhedsstyrelsen opfordrer til, at alle klinikker i Danmark kun ser akutte og særligt behandlingskrævende patienter frem til 30. juni 2020.

Fra og med 13. marts kører klinikken med nødberedskab. Det betyder at klinikken vil være åben dagligt, men der vil kun være en kiropraktor og en kliniksekretær på arbejde ad gangen mod normalt tre kiropraktorer og to sekretærer.

Det kan betyde lidt ventetid på telefonen, men vi vil gøre alt for, at akutte patienter kan komme til samme dag.

Brystrygsmerter

Hos kiropraktorerne Nis Alnor og Randi Andersen i Slagelse, har vi stor erfaring med undersøgelse og behandling af brystrygsmerter og smerter fra ribbenene.

Brystryggen er defineret som den del af ryggen, hvor ribbenene sidder. Symptomerne herfra spænder meget vidt lige fra en skarp smerte mellem skulderbladene til en smerter der trækker rundt om til brystet. Når smerterne trækker rundt om til brystet bliver det ofte forvekslet med hjerteproblemer. Smerter i brystet må aldrig undervurderes, hvis man oplever brystsmerter bør man opsøge læge hurtigst muligt. Hvis lægen eller sygehuset finder ud af, at det ikke er hjertet der giver problemer, er kiropraktoren den næste man bør opsøge.

Det første der sker, når man henvender sig er, at rygsøjlen bliver grundigt undersøgt. Dvs leddene og muskulaturen bliver grundigt undersøgt. Der bliver også foretaget blodtrykmåling. Nogle gange vælger vi at foretage en røntgenundersøgelse. Det der afgør om der skal tages røntgenbilleder er, hvad der er årsagen til smerterne. Det finder kiropraktorerne Nis Alnor og Randi Andersen bl.a. ud af når man er til samtale, optagelse af sygehistorien. Hvis man har fået ondt efter et fald eller meget tungt løft, kan det være en god idé at tage røntgen. Hos kiropraktorerne Nis Alnor og Randi Andersen råder vi over eget røntgenanlæg, og kan derfor tage røntgenbillederne med det samme og også give dig resultatet af røntgenbillederne.

Behandlingen af brystrygsmerter foregår med ledfrigørende behandling, her opleves at der kommer nogle små knæk fra ryggen. Efterfølgende bliver muskulaturen behandlet.

Facetledssmerter

Det er meget normalt, at smerterne i brystryggen bliver kaldt facetledssmerter. Symptomerne er stort set som beskrevet i afsnittet ovenover.

Facetleddene er skråtstillede led i ryggen, som forbinder en ryghvirvel med en anden ryghvirvel. Uden facetleddene ville det ikke være muligt at bøje ryggen, og du kunne kun bevæge dig i meget stive bevægelser.

Facetleddene kan blive betændte som følge af skade eller ledbetændelse, hvilket kan give smerte og stivhed. Når facetleddene er ramt, forårsager de typisk ikke kun smerter, hvor facetleddene er, men smerten kan stråle til hoved, skuldre, sæde og ben.

Behandling af brystrygsmerter