Hovedpiner

Meget groft sagt er der tre typer hovedpiner. Der er den nakkeudløste hovedpine, spændingshovedpine og så er der den egentlige hovedpine.

Lad mig starte med hovedpiner. Hovedpine kan være en sygdom i sig selv, og det kan være et symptom på, at der er en anden sygdom, som giver hovedpiner. Derfor er det vigtigt, at man bliver undersøgt grundigt for at få klarlagt, om der er en grund til, at man har hovedpine, og i så fald hvilken grund.

Symtomer og behandling af hovedpiner

Spændingshovedpiner

Dette er en meget hyppigt forekommende form for hovedpine. 6 ud af 10 der har hovedpine, lider af spændingshovedpine. Hovedpinerne er oftest placeret i panden og i tindingerne. Det bliver ofte beskrevet som om at der et stramt bånd omkring hovedet. Behandlingen hos en kiropraktor består gerne af flere ting.

Den ledfrigørende behandling, manipulationen, bliver ofte fulgt op af udstræksøvelser og triggerpunktbehandling.

Nakkehovedpinen
Cirka hver femte der henvender sig til en kiropraktor med hovedpine lider af en nakkehovedpine. En nakkehovedpine er som oftest placeret i den ene side af nakken og i baghovedet. Rigtig mange beskriver, at de får nakkehovedpine ved bestemte bevægelser eller efter at have haft meget stillesiddende eller statisk arbejde.

Årsagen til smerterne findes som oftest i små ledfastlåsninger eller irritation af de små led øverst i nakken. Kiropraktisk behandling har vist sig særdeles effektiv til behandling af nakkehovedpiner.

Behandling af hovedpine