Stenose

Spinalstenose er en indsnævring af spinalkanalen med risiko for tryk på medulla spinalis og/eller nerverødderne (kilde: sundhed.dk)

Almindelige aldersbetingede forandringer i lænderyggen kan hos nogle personer gøre pladsen i rygmarvskanalen mindre. Det kaldes spinalstenose eller rygmarvsforsnævring og kan betyde, at nerverne ned til benene har for lidt plads og bliver påvirket. Det kan give smerter, føleforstyrrelser eller en fornemmelse af at være tung i benene, typisk når du går eller står. Samtidigt vil du opleve, at det hjælper at sidde ned eller bøje fremover, fordi nerverne så får mere plads.
  • En snæver spinalkanal er oftest erhvervet, men kan være medfødt
  • Degenerative forandringer er den hyppigste årsag til spinalstenose
  • Cervikal og lumbal lateral stenose kan forårsage nerverodspåvirkning
  • Svær cervical central spinalstenose kan resultere i spastisk para- og/eller tetraparese

Hvordan kommer det til at gå?

Da spinalstenose opstår på grund af aldersforandringer, udvikles tilstanden typisk over mange år, og der kan være stor forskel på smerterne. Du kan opleve, at smerterne ændrer sig, så du har gode og mindre gode perioder. Hvis du får behandling, vil du ofte kunne holde smerterne nede, så du forlænger de gode perioder

Behandling

Første del af behandlingen er rådgivning om, hvad du kan gøre for at holde smerterne nede. Det kan fx være stillinger og bevægelser. Smertestillende medicin hjælper kun meget begrænset på spinalstenose og kan generelt ikke anbefales til denne sygdom.

Kiropraktoren vil vurdere, om øvelser eller manuel behandling af led og muskler i din lænd vil kunne hjælpe. Behandlingen fjerner ikke spinalstenosen, men kan gøre smerterne mindre og hjælpe dig til bedre at kunne gå og stå. Kiropraktoren kan også hjælpe dig i gang med træning, som passer til dig og dine smerter. Langt de fleste skal ikke opereres. Men hvis du gennem lang tid har store smerter, har meget svært ved at gå, og der ikke er anden behandling, som hjælper, vil kiropraktoren henvise til læge eller hospital, som kan vurdere, om du skal tilbydes operation.

Hvordan forløber behandlingerne?

Hos Slagelsekiropraktoren kommer du til at indgå i et meget struktureret behandlingsforløb. Udover behandlingerne på klinikken vil du også skulle lave en del øvelser hjemme.

Behandlingsforløbet er meget intensivt, du skal regne med, at du skal forbi klinikken en gang om ugen. Det er for at sikre at der er den udvikling der skal være, og for at instruere dig i nye øvelser.

Sygesikringen yder ekstra tilskud til behandlingerne, og har du fået helbredstillæg fra kommunen er der tale om en meget lille egenbetaling. Klinikkens sekretær kan oplyse nærmere herom, da det er individuelt.

Hvad kan du selv gøre?

Det bedste du kan gøre for dig selv lige hu og her at at begynde at cykle igen, hvis du da ikke allerede gør det. Det gør ingen forskel om du har en motionscykel til at stå derhjemme, eller om du cykler en lang tur på landevejen, bare du cykler hver dag og helst mindst en halv time ad gangen.

Læs mere om Diskusprolaps og nerverodspåvirkning i lænden her

Behandling af svimmelhed