Svimmelhed

Hos Slagelsekiropraktoren ser vi ofte patienter der henvender sig på grund af svimmelhed

For at tilbyde den rigtige behandling, er det vigtigt at finde ud af hvorfor patienten er svimmel.

Menneskets evne til at holde balancen kræver et nøje samspil af forskellige sanseorganer i kroppen. Synet, ligevægtssystemet i det indre øre og lillehjernen, samt stillingssanserne i kroppens led, er alle med til at holde mennesket oprejst og i balance.

Hos Slagelsekiropraktoren har vi mulighed for at afhjælpe de typer at svimmelhed, som relaterer sig til bevægeapparatet.

Som altid vil konsultationen hos kiropraktoren starte med en grundig sygehistorie, som kan hjælpe med til at komme årsagen til symptomerne nærmere.

Dernæst følger en grundig undersøgelse, som gerne skulle munde ud i en konklusion om svimmelheden er af en type som det er sandsynligt at kiropraktisk behandling kan hjælpe på.

Mulige årsager til svimmelhed

Nakkerelateret svimmelhed (cervicogen vertigo) opstår som følge af nedsat bevægelighed i nakkeleddene og øget spænding i de små nakkemuskler. Kiropraktisk behandling kan lindre denne type svimmelhed ved at normalisere funktionen af led og muskler. Behandlingen vil i mange tilfælde bestå af en blanding af manuelle behandlingsteknikker og instruktion i hjemmeøvelser til patienten.

Stillingsafhængig svimmelhed (BPPV), giver pludselige svimmelhedsanfald ved bestemte stillinger og skyldes ørekrystaller som flyder ind i buegangene i det indre øre, hvor ændringer i væskestrømingen medfører svimmelhed.

Denne type svimmelhed diagnosticeres og behandles ved hjælp af en bestemt manøvre (Epleys mannøvre) og har ofte en hurtig virkning på svimmelheden. Behandlingen udføres hos visse ørelæger og i kiropraktisk klinik.

Andre årsager til svimmelhed kan være medicinbivirkninger, morbus Meniére, virus på ballanceverven, lav blodprocent, psykiske problematikker mm. I disse tilfælde kan kiropraktisk behandling ikke direkte hjælpe på svimmelheden og patienten vil derfor blive opfordret til at kontakte egen læge med henblik på nærmere udredning og behandling.

Behandling af svimmelhed